Thursday, February 26, 2009

H@PpY BiRtHd@y!!!!

Posted by Photo Journey & Dapur & Oven at Thursday, February 26, 2009


Kek Coklat Moist ni diorder oleh Opis Mate En. Nuli untuk Boss diaorang.
First time diorder oleh Opis mate en. Nuli. Biasanya kengkawan aku jer yang mengoder drpd aku. Yela, Masa kt UTM dulu aku slalu bawak kek ni. Diaorang memang suka sgt. Kalu blk kampung tak sah tak bawak kek ni g UTM. Dulu mama aku yang buat, aku memang tak reti pun masa tu. Tapi skang ni dah jd fulltime housewife, keje aku kt dapur jerla. suka search resepi2 n try it. Yang tukang try skang ni opismate En. Nulila. Mintak maafla kalu kuih yang aku buat tak sedap ke, terlebih masin ke or terlebih manis ke ye... Tapi aku suka bg korang apa yang aku buat ni. hehehe.

Sesiapa kalau berkenan, lehla order nagn aku, kek coklat moist or kek span.
Aku bg murah2 jer. hehe

Ni aku bagi resepi kek Coklat moist. aku amik dr MyResipi. Nama kek ni

Death By Chocolate Cake
Bahan-Bahan
2 cawan gula
2 cawan tepung gandum
3 biji telur gred A
1 cawan koko powder
1 cawan susu cair
1 cawan butter cair
1 cawan air panas didih
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanilla

Untuk Ganache
2 cawan whipping cream
500 g cooking chocolate
1/8 cawan golden syrup


Cara-cara
1. Tepung+koko powder+soda bikarbonat+baking powder diayak bersama
2. pukul gula dan telur sampai kembang. Tambahkan esen vanilla
3. Masukkan susu cair dan butter cair ke dalam adunan. kacau sebati
4. Masukkan bahan2 yang diayak kedalam adunan. Gaul dgn cara kaup balik
5. last sekali, masukkan air panas. Kacau sebati
6. bakar selama 45 minit pada suhu 175-180 degree

UIntuk Ganache
1. didihkan Whipping cream
2. Bila dah didih, padam api dan masukkan cooking choc. Kacau sebati
3. Tambahkan golden syrup
4. kemudian lehla sapuka ke atas kek

sebenarnya resepi untuk ganache ni panjang lg, aku cuma guna yang ni jer

Selamat Mencuba ye!!!

4 comments on "H@PpY BiRtHd@y!!!!"

Heart on February 27, 2009 2:30 AM said...

wahhh...sedapnyaa!!leh order raya nanti ni..hehe

hijriah-hidayad-hiwayat on February 27, 2009 2:45 AM said...

tima kasih daun keladi.
kami la antara org yg dok menghabiskan masakan hangpa.

bila nuli masuk ja opis, ramai yg dok teropong. jeles tgk hangpa...huhuhuhu...
ni nk msk weekend pun blom tentu...

Qaseh Iman on March 03, 2009 7:48 PM said...

kenapa dulu di UTM ku x pernah merasa kek nih?..uwaaaaa

Marie on March 04, 2009 11:05 PM said...

wahh teliur tgk kek ni. mesti sedap..yumyum. nnt jeri bgtau nuli, kalau bwk lagi apa2 makanan mai ofis jgn lupakan anak2 pak man kat ofis bawah yer..hehe ;)

 

Bakelicious By Dapur & Oven Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez