Tuesday, March 3, 2009

Pizza Oh Pizza

Posted by Photo Journey & Dapur & Oven at Tuesday, March 03, 2009
Nila dinner kami last night, Homemade Pizza. Nnti aku tempek resepi ye!!
My hubby said sedap cam kt pizza hut. tul ke?? Dah dia kata sedap tu ialah kot.. hehehe
Aku bantai jer topping. bubuh apa yang ada kt umah ni. untuk sos topping aku boh sos tomato n sos cili jer.

Yang ini aku letak daging cincang, sosej, tomato ceri, lada capsicum
n bawang n cheddar cheese



yang ni untuk Mr Nuli sepenuhnya. Ada daging cincang, tomato ceri,
lada capsicum n bawang yang banyak. Coz my hubby suka bawang.


Dan yang ini untuk budak kecik sebab just letak sos tomato n sos plum. Then letak sosej n tomato ceri n cheddar cheese yang banyak. yang ni aku buat nipis skit.


Resepi : Homemade Pizza

Bahan-Bahan
500 g tepung roti
12 g garam
8 g yeast
16 ml olive oil / minyak sayur
250 ml air suam

Cara-cara
1. Masukkan semua bahan dalam mixer, kalau tak der mixer uli jerla ngan tangan.
2. Dah uli, tutup nagn plastik. Tunggu 15 minit supaya doh naik.
3. Pastu lehla doh ni digelek jadi bulat. doh ni akan naik 2 kali ganda dr saiz asal.
4. Letakkan doh yang diuli atas dulang pembakar. sapukan permukaan dengan sos tomato n sos cili. ikut suka
5. Letakkan topping pilihan
6. Akhir sekali baru taburkan cheese.
7. Bakar dalam oven. Suhu 200 deg selama 15 minit.

Selamat Mencuba!!

1 comments on "Pizza Oh Pizza"

atie on March 03, 2009 9:48 PM said...

aduh...tergoda nyer...jangan lupa letak resepi yer...

 

Bakelicious By Dapur & Oven Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez