Tuesday, March 17, 2009

Donut ala J-Co

Posted by Photo Journey & Dapur & Oven at Tuesday, March 17, 2009
Sejak akhir2 ni malas tul nak update blog. Weekend bz ngn kenduri kawen orang. Bukan aku g menyibuk kt kenduri kawen orang, aku ikut Hubby photoshoot. Kes aku leh ikut ni pun sebb family aku dtg sini nak tengok irdina dan sebb hubby ada 2 body camera skang ni. So, lehla aku blajar shoot gambar pengantin lak. Kalu nak tengok gambr yang aku shoot, silala ke blog hubby ku. Klik Sini
Gambr2 yang aku amik biasa2 jer. Mama budak baru belajar. hehehe. Tapi Shoot Gambat pengantin satu hari ni memang penat tak terkata. Ingat senang ke jd Photographer ni. Patutla ramai photographer caj mereka agak mahal. Tapi Team IMHO Photography still amik murah2 lagi. Bukan senang nak amik gmbr yang cantik ni. Pasal kamera jer kene blajar many things. Tapi aku dh tahu skang ni pakai kit lens tak best. Gambar tak cantik sangat. Pastu kene edit. Kalu pakai lens yang best, pandai amik gambar, edit pun tak banyak. Senang keje. Tu bagi akula..

Okla...citer pasal Donut lak. Donut ni dah lama buat. Tp tula bz memanjang dan bercampur ngn malas melanda, hari ni br nak upload. Resepi Donut ni aku amik dr Fotopages K.Rinnchan. Memang sedap dan gebu. Donut ni dipanggil donut ala J-co coz donut ni mcm yang J-co buat kot. Aku pun tak tahu coz aku tak penah makan donut j-co. Kt sini mana ada donut J-co. Just Big apple. Setahu aku Donut J-co hanya d KL kot. Entahla...



Resepi: Donut ala J-Co
Sumber: Fotopages Rinnchan

Bahan A
850 g Tepung high protein
11 g instant yeast
1 camca teh garam
600 ml air masak suam

Bahan B
200 g tepung high protein
1 camca teh garam
60 g susu tepung
125 g gula castor
2 biji telur saiz kecil
125 g shortening / marjerin

Cara-cara
1. Campur dan gaul Bahan A hingga rata. Rehatkan selama 90 minit di dalam bekas yang ditutup ngn plastik.
2. Tumbuk doh untuk mengeluarkan udara terperangkap
3. Campurkan Bahan B ke doh A dan uli hingga sebati hingga menjadi satu doh semula. Rehatkan selama 15 minit dlam bekas yang ditutup ngn plastik. Then, tumbuk doh untuk keluarkan udara yang terperangkap.
4. Ambil sebahagian doh dan gelek setebal 1 cm. Terap guna acuan donut dan rehatkan di atas dulang yang ditabur ngan sedikit tepung supaya tidak melekat. reharkan laagi selama 10 minit
5. Goreng di dalam minyak yang byk dgn api yang sederhana besar hingga perang.
6. Angkat dan toskan minyaknya. boleh disalut ngn gula castor/ topping coklat.

1 comments on "Donut ala J-Co"

Heart on March 18, 2009 12:04 AM said...

dah pandai tangkap pic yer..bleh jadi 2nd man Nuli nanti ni.hehehe..
Kat cni ada Big Apple jer yg paling dekat pun, next time bukak Jerry's Donut kay..!!

 

Bakelicious By Dapur & Oven Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez