Thursday, April 9, 2009

Lauk Pauk

Posted by Photo Journey & Dapur & Oven at Thursday, April 09, 2009
Lauk pauk ni aku masak last week lagi. Lupa nak upload kt blog ni.
Ini Ialah Gulai Ayam Klantan Style. slalunya kalau kt klantan, kami biasa makan nasi gulai ayam ni waktu pagi. Org klantan panggil nasi berlauk. Nyam-nyam. Kalu balik klantan tak sah tak makan nasi berlauk ni. Memang sedap ditambah dgn sambal n mentimun. Sungguh menyelerakan. Kt Kulim ni tak penah jumpa lg nasi berlauk pagi yang mcm ni. Org Utara, nasi kandarla. Resepi ni spupu aku yang bg. Spupu aku ni pandai buat akok, Aku dulu b4 dpt keje, akula yg tolongg buat n jual akok kt area bndr br bangi. Akok dia memang sedap!!! Tp dia dah tak buat dh. Skang ni dia dh jadi Peg. kt Putrajaya. Keje yang memang menjadi idaman aku n spupu aku ni. hehehe. Dulu aku ngn spupu aku ni slalu berangan nak keje kt putrajaya. Yela, tempatnya cantik sgt n lehla bergaya sakan. Cam best jer...hehehe Tu dulu, tp skang ni kalau dpt keje kt Putrajaya tu, akan ku pk 2 kali gakla. Susah kot nk terima, ye la, my hubby kt sini. Tak nakla dok jauh2 lg. Perit jer rasa nk ulang alik lagi. okla.. melalut lak aku ni. Resepi Gulai ayam ni aku bg kt bwh ni. Cuba jgn tak cuba ye!!!



Paru goreng kunyit


Ulam-ulaman


Our Fav. BUDU best


Resepi: Gulai Ayam Klantan Style
Sumber: Nor Azita (My Cousin)

Bahan-Bahan
1/2 ekor ayam yang dipotong
RM2 santan
1/2 bungkus rempah kari ayam
2 sudu besar cili boh
2 keping asam gelugor
garam secukup rasa

Bahan Kisar
1 cm kunyit hidup
3 hiris lengkuas
2 hiris halia
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih

Cara-Cara
1. Tumis bahan kisar sampai kuning
2. Masukkan rempah kari dan cili boh . Kacau
3. Masukkan santan. biarkan mendidih dan masukkan garam
4. Masukkan ayam dan masukkan asam keping. masak sampai mendidih.

SELAMAT MENCUBA!!!

0 comments on "Lauk Pauk"

 

Bakelicious By Dapur & Oven Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez